Maa-ainesluvan hakeminen

Ekomaa Oy

Kirjoitan tässä artikkelissa kokemuspohjalta tietoa, miten maa-aineslupaa haetaan. Kaikki lähtee olemassa olevasta alueesta, josta maa-aineksia halutaan ottaa. Muu kuin kotitarveotto tarvitsee maa-ainesluvan, joka haetaan kunnan ympäristölautakunnalta tai vastaavalta.

Miten maa-aineslupaa haetaan?

Lupahakemuksen liitteeksi tarvitaan ottamissuunnitelma eli suunnitelma, jossa kerrotaan mistä, miten ja mitä otetaan, kuinka paljon jne. Lisäksi suunnitelmassa tulee selvittää alueen ympäristöolosuhteet mm. pohjavesi, pintavedet, luontoasiat, naapurit ja kulkureitit. Edelleen suunnitelmassa esitetään ottamisen järjestelyt, käyttävä kalusto, polttoaineiden varastointi ja kaluston tankkaus. Tärkeää on myös pintamaiden käsittely ja alueen jälkihoidon kuvaus. Yleensä suunnitelmaan sisällytetään myös tarkkailusuunnitelma, joka voi sisältää pohjaveden ja pintaveden näytteenottoa ja pinnan seurantaa.

Hakemus kannattaa teettää kokeneella asiantuntijalla, joka osaa ottaa huomioon erilaisia seikkoja ja yleisiä käytäntöjä, jotka helpottavat luvan saantia.

Kun ottamissuunnitelma ja mahdollinen lupahakemuskaavake on tehty, toimitetaan ne ympäristösuojelun viranhaltijalle, joka käsittelee hakemuksen. Monesti voi lisäksi olla eduksi esitellä suunniteltu hanke, ainakin jos kyseessä on haasteellisempi kohde. Tällöin kannattaa ehkä myös keskustella etukäteen lupakäsittelijän kanssa.

Lupakäsittelijä tarkastaa hakemuksen ja pyytää tarvittaessa siihen täydennyksiä. Tämän jälkeen lupakäsittelijä kuuluttaa hakemuksen ja antaa naapureille ja tarvittaessa muille asianosaisille mahdollisuuden antaa hakemuksesta muistutuksia. Lisäksi hän voi pyytää useilta viranomaistahoilta lausuntoa hakemuksesta. Jos kohde on pohjavesialueella, on pyydettävä lausunto ELY-keskukselta. Muita tahoja, joilta pyydetään tapauskohtaisesti lausuntoja ovat mm. kaavoittaja, pelastuslaitos, terveydensuojeluviranomainen, vesilaitos, tienpitäjä ja alueellinen museo. Lausunnoille annetaan yleensä 2 kk aikaa.

Kun lupakäsittelijä on saanut mahdolliset muistutukset ja lausunnon, pyytää hän vastinetta luvan hakijalta. Hakemukseen voidaan myös pyytää täydennyksiä esim. lausuntojen perusteella. Vastineessa hakija voi kertoa tarkemmin esiin nostetuista seikoista ja perustella näkemyksiään. Toisaalta tässä vaiheessa on myös mahdollista muuttaa hakemussisältöä esim. siten, että naapureille aiheutuvat haitat jäävä pienemmiksi. Tämä voi saada naapurit suosiollisemmiksi hankkeelle.

Vastineen ja mahdollisten täydennysten jälkeen lupakäsittelijä harkitsee lupaedellytyksiä ja laatii ehdotuksen lupapäätökseksi. Päätösehdotuksen tekemisessä huomioidaan lait ja asetukset, yleiset alan käytännöt, oikeuskäytäntö, viranomaisten ja muiden asianosaisten näkemykset sekä hakijan esittämät asiat. Lupamääräyksin tulee mm. estää naapurien kärsimien haittojen kohtuuttomuus.

Jotkut lupakäsittelijät antava tämän ehdotuksen/luonnoksen hakijalle tarkastettavaksi. Tällöin siitä voidaan vielä keskustella ja mahdollisia virheellisiä tulkintoja voidaan vielä korjata. Tämän jälkeen lupahakemus menee päätösehdotuksen kanssa lautakunnan käsiteltäväksi. Käsittelyaika vaihtelee kuntien välillä suuresti, jossakin päätösehdotus voi olla lautakunnassa jo 3 kk päästä, jossain käsittely venyy jopa vuoden mittaiseksi.

Lautakunta koostuu yleensä maallikkojäsenistä eikä heidän asiantuntemuksensa aina ole kovin syvällistä. Siten lautakunnan päätös on useimmiten viranhaltijan päätösehdotuksen mukainen. Mutta lautakunnalla on myös mahdollisuus muuttaa päätöstä. Tarvittaessa lautakunta äänestää.

Lautakunnan päätös toimitetaan luvanhakijalle ja ilmoitetaan alueella ilmestyvässä lehdessä. Jos päätös on hakijan tai jonkun asianosaisen mielestä kohtuuton, voivat nämä valittaa päätöksestä hallinto-oikeuteen. Valitusaikaa on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista, jona pidetään noin 1 viikko lautakunnan kokouksen jälkeen.

Jos päätöksestä ei valiteta valitusaikana, on päätös lainvoimainen. Tämän voi varmistaa hallinto-oikeudesta.

Jos päätöksestä on valitettu, ei lupa ole lainvoimainen. Siinä tapauksessa toimintaa ei saa aloittaa. Poikkeuksen tähän tekee, jos on haettu lupaa aloittaa muutoksen hausta huolimatta ja sen on lautakunta myöntänyt. Yleensä uusille alueille ei tällaista lupaa myönnetä mutta vanhoille alueille se yleensä haetaan ja saadaan, koska aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.

Valituksen käsittely hallinto-oikeudessa onkin sitten oman tarinan paikka.

Ota yhteyttä, Ekomaalta saat asiantuntevaa palvelua!

PS. Teemme usein myös mahdollisten alueiden ennakkoselvityksiä ja arviointeja, joissa pyritään selvittämään, onko lupaa ylipäätään saatavissa tai onko se edes järkevää. Näitä teemme myös ennen alueiden hankintaa.

11.6.2025 Ari Blom